수소충전소 입지와 주민수용성에 관한 실증 연구: 서울시 사례
An Empirical Study on the Siting of Hydrogen Fueling Stations and Public Acceptance: A Case of Seoul
- 창간연도
- 2002년 2월
- ISSN
- (Print)1598-7817 , (Online)2713-6744
- 등재사항
- KCI등재(2019.01 ~ 현재)
- 수록권호
- 제25권 2호
- 발행일
- 2025.06
- 수록논문
- 11 articles
- 유형
- 학술저널
- 주제
- 사회과학
- 발행기간
- 2002.02 ~ 2025.06
- 발행주기
- 연 4회(계간)
- 총 권호 수
- 76 volumes
- 총 논문 수
- 738 articles
키워드
초록
기후위기 대응과 에너지 전환이라는 시대적 요구 속에서, 수소전기차 및 수소충전소의 보급 확대는 중요한 정책 과제로 떠오르고 있으며, 이에 대한 주민수용성은 정책 성공의 핵심 변수이다. 이 연구는 서울 시민 1,000명을 대상으로 수소에너지 및 관련 인프라에 대한 인식과 수용성, 안전성 인식의 차이를 실증 분석하였다. 일원분산분석, 독립표본 t-검정, 카이제곱 검정 등 통계 분석 결과, 연령, 최종학력, 평소 안전에 대한 관심 수준이 인식과 수용성에 유의미한 영향을 주는 변수로 나타났다. 특히 연령이 낮고 평소 안전에 대한 관심이 높을수록 수소에너지에 대한 긍정적 평가와 수용 의향이 높았다. 학력이 높을수록 안전성 인식은 낮았지만, 충전을 위해 먼 거리까지 이동 의향이 높은 경향을 보였다. 반면, 거주 및 생활권역, 주거형태, 자동차운전면허 보유 여부 등은 대부분 유의미한 영향을 미치지 않았다. 이러한 결과는 수소 기반 교통 인프라 확산을 위해 인식 특성을 반영한 맞춤형 정책이 필요함을 시사한다.Amid the climate crisis and the global pursuit of energy transition, the expansion of hydrogen electric vehicles and hydrogen fueling stations has emerged as a critical policy agenda. Public acceptance plays a pivotal role in determining the success of such initiatives. This study empirically investigates the perceptions, acceptance levels, and safety concerns surrounding hydrogen energy and its infrastructure, based on a survey of 1,000 residents of Seoul. Statistical analyses—including one-way ANOVA, independent samples t-tests, and chi-square tests—indicate that age, educational attainment, and concern for safety are significant factors influencing public perception and acceptance. Younger individuals and those with a higher level of safety awareness exhibited more positive attitudes and a greater willingness to adopt hydrogen energy. Although respondents with higher education levels perceived lower safety, they were more willing to travel longer distances for hydrogen refueling. Conversely, variables such as residential location, housing type, and driver’s license ownership were not statistically significant. These findings underscore the importance of developing customized policy strategies that reflect public perception to effectively promote hydrogen-based transportation infrastructure.
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구
Ⅲ. 연구 내용 및 방법
Ⅳ. 분석 결과
Ⅴ. 제언 및 결론
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